Vzdelávanie vo firme riešia lektori a školitelia

Úloha lektora vo firmách

Vzhľadom na množstvo neobsadených pozícií firmy na Slovensku stále viac investujú do vzdelávania svojich zamestnancov. Sú tak schopné oveľa rýchlejšie preklenúť obdobie zaúčania nováčikov či nutnosť najímať externistov. Uvedomili si, že umožniť kvalitné vzdelávanie je dobrou cestou, ako sa odlíšiť od konkurencie. Zároveň motivujú zamestnancov tým, že im otvoria dvere kariérneho rastu, Vzdelaný zamestnanec má pre firmu významnú pridanú hodnotu nielen v tom, že vďaka najnovším poznatkom dokáže flexibilne reagovať na zmeny a dokáže byť výkonnejší. Čoraz viac začína byť rozhodujúcim faktorom spokojnosti zamestnanca aj jeho celkový osobnostný rozvoj.

Firmy ponúkajú zamestnancom - v snahe udržať si ich rôzne benefity – od športových podujatí, cez stále viac humánnejšie a zábavnejšie pracovné priestory, až po čerstvé ovocie na každý deň. Niekde medzi týmito „lákadlami“ sa nachádza aj možnosť osobného rozvoja a vzdelávania. Samozrejme každého človeka motivuje niečo iné, prečo vo firme chce a ostáva pracovať. A niekedy benefit vo forme vzdelávania nemusí patriť k tým obľúbeným, hlavne, keď sa jedná o školenia povinné zo zákona, či iné povinné vnútro-firemné školenia. Ale nemusí to tak byť.

Kedysi bolo vzdelávanie zamestnancov - vo firmách na chvoste celkových výdavkov napriek tomu, že sa považovalo za dôležité. Dnešná rýchla doba, každodenný pretlak informácií a nových poznatkov, vyžadujú flexibilitu firiem aj ich zamestnancov. Je potrebné rýchlo sa prispôsobiť trhu, čo znamená, stále sa učiť niečo nové a pohotovo sa orientovať v množstve informácií. Permanentné vzdelávanie zamestnancov sa tak stáva nevyhnutným kritériom, pokiaľ chcú firmy byť úspešné a konkurencieschopné. Vzdelaný zamestnanec má pre firmu významnú pridanú hodnotu nielen v tom, že vďaka najnovším poznatkom dokáže flexibilne reagovať na zmeny a dokáže byť výkonnejší. Čoraz viac začína byť rozhodujúcim faktorom spokojnosti zamestnanca aj jeho celkový osobnostný rozvoj.

Úlohou lektora - pri soft skills školeniach a tréningoch je inšpirovať. Ak teda chcú manažéri vzdelávania a personalisti merať výsledky takýchto tréningov, riešením by bolo nahradiť lektorov strojmi. Úlohou lektora pri soft skills tréningoch je inšpirovať. Ak teda chcú manažéri vzdelávania a personalisti merať výsledky takýchto tréningov, riešením by bolo nahradiť lektorov strojmi. Arthur C. Clarke to povedal celkom presne: “Každý učiteľ, ktorý môže byť nahradený strojom, by mal byť nahradený strojom!”

Na to už máme e-learning - dajú sa do neho napísať krásne motivačné meta vety, správna firemná demagógia založená na strachu o miesto, za ktoré ste aktuálne zodpovedný a podobné chuťovky. Určite to funguje, má to však svoje hranice. Najväčšou bariérou v tomto prípade je neznalosť potreby niečo zmeniť. Ľudia ovládaní strachom, závisťou, prípadne mobujúcim šéfom sú ako žaba v hrnci so stále teplejšou vodou. Ich vlastná komfortná zóna im nedovoľuje pozrieť sa na svoj skutočný potenciál a už vôbec nie vyskočiť.

Otvárajme potenciál tých - ktorí chcú na sebe naozaj pracovať. Na to však treba, aby si aj manažéri dokázali udržať jednotný meter u svojich spolupracovníkov a to je v korporáciách ťažké. Prečo je to tak? Veď to poznáte: z najlepšieho obchodníka spravíme teamleadra, hoci na to vôbec nemá osobnostné predpoklady – hold, má ale výsledky. Z najšikovnejšieho IT-čkára bude vedúci oddelenia, čo na tom, že jeho emocionálna inteligencia je na úrovni veku, kedy prvý krát ťukol do klávesnice? Najlepšej pracovníčka na linke postúpi na predáčku. Nevadí, že je to egoistka bez akejkoľvek štipky tímového ducha. Do tímu dostaneme aj dcéru vedúceho oddelenia (doplňte si podľa svojich skúseností...).

Už som to spomínal - každý manažér má takých spolupracovníkov, akých si zaslúži! Aj manažéri vzdelávania dosahujú také výsledky, akých ľudí posielajú na soft skills tréningy. Pár tipov na základe  posledných skúseností z veľkých korporácií:

  - Podporujte tých, ktorí chcú ísť v sebarozvoji skutočne hlbšie. V takom prípade je dôležitým komponentom aj samoštúdium každého vášho spolupracovníka. Lektor je a aj naďalej by mal byť hlavne facilitátorom a inšpirátorom.
  - Ak potrebujete nejakému vzdelávaniu robiť reklamu interne, tak je zase niečo nesprávne. Chcete výsledky zo soft školení? Začnite otvorenou komunikáciou s jednotlivými vedúcimi, alebo akcionármi, ktorí robili hodnotiace pohovory so svojimi spolupracovníkmi. Priamo im povedzte, aby podporovali silné stránky svojich ľudí. Je dokázané, že v činnostiach, pri ktorých využívame svoje silné stránky sa aj rýchlejšie učíme - až o 450% rýchlejšie a efektívnejšie.
  - Bojíte sa povedať to vašim nadriadeným? Ovláda Vás strach? Čo najhoršie sa môže stať? Budete nútený ísť s nimi do konfrontácie? Sú v tom obavy? Privolajte si na takúto konfrontáciu lektora, ale skutočného! Nie robota, po ktorom chcete aby hladkal Vaše ego, prípadne Vám pomohol hladkať ego Vášho nadriadeného.

Mnohé školenia  - môžu byť veľmi efektívne nahradené formou e-learningových kurzov, ktorých kvalitatívna úroveň z roka na rok narastá. Pri ich tvorbe sa zohľadňuje to, aby ich zamestnanec mohol študovať po kratších obsahových úsekoch a pre neho vo vyhovujúcom čase a kdekoľvek. Takmer každý e-learningový kurz je možné študovať na PC, smartfóne či tablete. Ponuka hotových e-learningových kurzov je v súčasnosti široká. Od rozvoja hard skills cez soft skills až po jazykové vzdelávanie, či vytvorenie e-learningového kurzu s vlastným obsahom. A práve tieto benefity e-learningu vo významnej miere zjednodušujú dostupnosť relevantného vzdelávania pre zamestnancov a zároveň uľahčujú vedúcim zamestnancom celkový manažment vzdelávania.

Vzdelávanie je nepretržitý - proces rozvoja zamestnancov od najnižších pozícií až po top manažérov. Cieľom vzdelávania je zvyšovať kvalifikáciu zamestnancov a ich potenciál. Naučiť ich nielen nevyhnutným zručnostiam, vedomostiam, ktoré súvisia s ich pracovnou náplňou, zodpovednosťou a kompetenciami, ale aj zvyšovať ich motiváciu. Konkrétna forma a typ vzdelávania vyplýva pre jednotlivých zamestnancov najčastejšie z interných hodnotení a analýz vzdelávacích potrieb v rámci firmy. V spoločnostiach, ktoré tento benefit poskytujú, ide o plánovaný a dlhodobý proces. Pri vyhodnotení vzdelávania je dôležité sa uistiť, či investície do školenia priniesli, alebo potenciálne prinesú žiadané výsledky.

Dnešná doba vzdelávaniu - a osobnostnému rozvoju zamestnancov praje. Je dostupnejšie ako kedykoľvek predtým. Je to cesta, ktorá prináša synergiu v podobe spokojného a kvalifikovaného zamestnanca a zároveň konkurencieschopnej firmy. Treba len začať. Ideálne skôr, ako bude potrebné opäť podať inzerát na voľné pracovné miesto.

Zaujala Vás táto téma, alebo máte podnety či ďalšie otázky ? Ak hľadáte odpovede v osobnom, vzťahovom či kariérnom živote, ste na správnej adrese. Naši dlhoroční lektori a školitelia Vám ponúkajú odborné poradenstvo, koučing, rozvojové školenia a ďalšie vzdelávanie dospelých. Neváhajte a kontaktujte nás osobne alebo online - radi Vám poradíme.