Mentoring a Supervízia

Mentoring a Supervízia

Mentoring je proces počas ktorého skúsená osoba pomáha inej osobe nadobudnúť skúsenosti prostredníctvom časovo ohraničených, dôverných, osobných rozhovorov alebo iných učebných metód. Mentoring je tiež stratégia osobného rozvoja, pomoci a rozvoja toho druhého prostredníctvom zdieľania zdrojov, odborných znalostí, hodnôt, skúseností, perspektív a prístupov. Cieľ mentoringu je: aby mentee dosiahol požadovanú úroveň vo vedomostiach a zručnostiach a bol schopný aplikovať ich v praxi. Taktiež aby začal veriť vo vlastné schopnosti, robiť dobré rozhodnutia, niesť zodpovednosť a mať schopnosť sebakontroly.

Mentoring je spôsob - alebo proces, pri ktorom môžeš rozvíjať svoju osobnosť, zručnosti, či vedomosti, posunúť sa vpred pod vedením odborníka. Je dôležité si vopred určiť, za akým účelom chceš prejsť mentoringom a aký je cieľ celého procesu. Napríklad, ak sa chceš posunúť v kariére, zlepšiť svoje komunikačné zručnosti, či poradiť v začiatkoch podnikania a veľa ďalšieho.

Cieľom mentoringu - ako takého, je maximalizovať potenciál ľudí ich osobnosť, sebapoznanie, sebadôveru, výkon a podobne. Skúsený profesionál ťa postupnými krokmi prevedie, odovzdáva ti konkrétne rady, poznatky a odporúčania, ktoré môžeš využiť v pracovnom, alebo aj osobnom živote, v škole, pri vlastnom projekte, alebo aj hľadaní rôznych nových nápadov a príležitostí. Táto metóda ma široké využitie a prináša výhodu, že človek z praxe sa venuje priamo tebe a tvojim konkrétnym potrebám či otázkam.

Mentor podporuje a pomáha - v procese profesionálneho rozvoja zamestnanca/podnikateľa (mentee). V dôvernom a partnerskom dialógu s mentee hľadá mentor odpovede na otázky, ktoré dotyčného trápia, a ktoré sám pomenúva. Mentor by mal na mentee pôsobiť ako inšpirátor, zvyšovať jeho sebavedomie i výkon, podnecovať mentee k profesionálnemu správaniu a dosahovaniu cieľov, byť pre neho vzorom, informátorom a radcom v oblasti fungovania podniku, oporou v krízových situáciách a podporou v kariérnom raste. Predpokladom mentoringu je dôvera klienta v mentora ako človeka a v jeho vedomosti a skúsenosti v oblasti, v ktorej mentoruje. Mentoring je proces, kde mentor odovzdáva svoje nadobudnuté zručnosti, ale hlavne skúsenosti mentorovanému/klientovi. Odovdzávanie znalostí či skúseností prebieha väčšinou v prirodzenom prostredí mentorovaného, najčastejšie na pracovisku.

Mentoring je zámerný - rozvíjajúci sa vzťah medzi vzdelanejšou a skúsenejšou osobou, ktorá pomáha vybudovať profesionálny alebo osobný život obidvom stranám. Vzniká vzájomná dôvera, ktorá buduje rovnocenný vzťah, podľa stanovených pravidiel. Nie je to žiadne doučovanie, konzultácia ani koučing. Môžeme to nazvať profesionálnym partnerstvom, ktoré sa dá využiť v akademickom alebo pracovnom živote.

Kto je mentor a kto mentee - slovo mentor je odvodené od mena Mentór, ktoré pochádza z Homérovej Odysey. Mentór bol Odyseov priateľ, ktorého poveril výchovou a ochranou svojho syna Telemacha. Časom toto slovo zľudovelo a dnes je mentor osoba, ktorá sa sa rozhodne svoje skúsenosti v nejakom odbore posunúť menej skúsenej osobe (mentee). Mentee je ten, ktorý sa chce vzdelávať a potrebuje takzvanú pomocnú ruku, na dosiahnutie svojich cieľov. Mentor ponúka kľúče k zamknutým dverám. Snaží sa odpovedať na otázky, ktoré dotyčný nevie zodpovedať.

Výhody mentoringu - mentor má veľa skúseností a informácií, o ktoré je ochotný sa podeliť. Musíš ale myslieť aj na to, že všetci sme len ľudia a každý z nás sa môže pomýliť. Na každý problém je riešenie. Stačí, ak budeš viac sebakritický. Veľkou výhodou je, že ti starší a skúsenejší človek povie, čo robiť alebo nerobiť. Mentori sú na vrchole a pravdepodobne sa tam chceš dostať aj ty. Oni vedia, aké to tam je a čo všetko pre to treba urobiť. Potiahnu ťa dopredu a celý čas ťa budú motivovať. Ponúkajú rady na celý život. Tým pádom, vo väčšine prípadov sa môžete stať profesionálnymi partnermi. V budúcnosti sa aj ty môžeš stať mentorom.

Supervízia - je metóda kontinuálneho rozvoja profesionálnych spôsobilostí pomáhajúceho odborníka za pomoci kvalifikovaného supervízora. Supervízia je metóda kontinuálneho rozvoja profesionálnych spôsobilostí pomáhajúceho odborníka za pomoci kvalifikovaného supervízora. Vytvára organizovanú príležitosť k reflexii aktuálnych pracovných tém a je jednou z najefektívnejších metód profesionálneho rastu. Supervízia je nástrojom pre optimalizovanie a verifikovanie správnosti postupov pri práci s klientom, pomáha rozširovať alternatívne postupy a slúži rovnako ako účinná prevencia syndrómu vyhorenia. Využíva postupy, pri ktorých jednotlivci, tímy, skupiny a organizácie pracujú na riešení problémov prítomných v profesionálnych situáciách.

Supervízor - je človek s vysokým odborným aj ľudským potenciálom. Kvalifikovaný supervízor má certifikovaný výcvik supervízie, čomu by mali predchádzať dlhoročné skúsenosti s vlastnou praxou priamej práce s klientom. Supervízor je expertom na proces, organizuje príležitosť k reflexii práce supervidovaných a za pomoci výberu vhodnej podpornej supervíznej štruktúry napomáha k nachádzaniu nových možností, perspektív a nadhľadu.

Supervízia - je vysoko odborná špecializovaná činnosť. Vstupnými podmienkami pre absolvovanie akreditovaného vzdelávania v supervízii je nevyhnutné vzdelanie VŠ druhého stupňa (Mgr.) zo spoločenskovedných odborov, zdravotníckych odborov, vybraných pedagogických a teologických vied; minimálne 5-ročná prax po ukončení vysokoškolského vzdelania II. stupňa, a to priama práca s klientom, pedagogická prax na vyššej odbornej alebo vysokej škole vzdelávajúcej v oblasti sociálnej / sociálne zdravotnej starostlivosti alebo 5 rokov v riadiacej pozícií a absolvovaných minimálne 10 hodín supervízie za posledné dva roky. Akreditované vzdelávanie v supervízii v rozsahu min. 240 hodín je nevyhnutné doplniť supervidovaním vlastnej praxe a ďalším vzdelávaním.

Supervízia - je určená pre každého, kto chce pomáhať zodpovedne. V súčasnosti povinnosť supervízie priamo vyplýva pre pracovníkov detských domov a krízových centier (Zákon č. 305/2005 o sociálnoprávnej ochrane a sociálnej kuratele), pracovníkov sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately úradov práce, sociálnych vecí a rodiny (Zákon č. 305/2005 o sociálnoprávnej ochrane a sociálnej kuratele) a pracovníkov zariadení sociálnych služieb (Zákon č. 448/2008 o sociálnych službách)

  •  Dĺžka a trvanie poradenského stretnutia:  min. 60 minút  resp.  dohodou 
  •  Úroveň obtiažnosti poradenského stretnutia: začiatočníci / mierne pokročilí / pokročilí z praxe
  •  Miesto konania poradenských stretnutí:  Bratislava / Slovenská republika / prezenčne al. online forma
  •  Kategória ponúkého poradenstva: poradenstvo / koučing / mentoring / mediácia / supervízia / lektoring / iné
  •  Možnosť absolvovať poradenstvo | forma: denná, individuálna (One to One) al. skupinová / prispôsobujeme potrebám
  •  Odborný garanti poradenstva: interný a externý tím Poradenského centra v oblasti osobnostného, profesného a vzťahového rozvoja
  •  Termíny konania:  ASAP (ponúkané odborné poradenské služby organizujeme pravidelne - priebežne počas kalendárneho roka 2023)
  •  Rozvojové metódy: individuálne a skupinové aktivity, úlohy z praxe, prípadové štúdie, analýzy, literatúra, know how, riešenia pre prax života
  •  Minimálne vstupné vedomosti: nepredpokladajú sa konkrétne vedomosti. Poradenské služby  (obsah, témy) prispôsobujeme požiadavkám účastníkov
  •  Cieľová skupina a počet účastníkov:  každý kto potrebuje rozvinúť svoje osobnostné, vzťahové či profesné vedomosti a zručnosti / min. počet: 1 účastník
  • Cena
    €45
  • Garant
    Dr. Horňanský
  • Rozsah
    60 min. | dohodou
  • Termíny
    individuálne | dohodou
  • Jazyky
    slovensky | nemecky | anglicky
Zaujal Vás tento vzdelávací kurz ? Alebo máte ďalšie otázky a potrebujete bližšie informácie ? Naši dlhoroční lektori, školitelia a koučovia Vám ponúkajú svoje odborné vedomosti a zručnosti v oblasti osobného a profesného rozvoja. Neváhajte a kontaktujte nás telefonicky +421 940 575 609 alebo online. Radi Vám poradíme.